Materi dan Latihan: 45 Soal dan Jawaban Bahasa Sunda Kelas 11 Semester 2 (Persiapan Ujian Komprehensif)
Pendahuluan
Bahasa Sunda sebagai salah satu warisan budaya dan identitas Provinsi Jawa Barat memegang peranan penting dalam kurikulum pendidikan. Khususnya bagi siswa kelas 11, pemahaman yang mendalam tentang Bahasa Sunda tidak hanya mencakup tata bahasa, tetapi juga aspek sastra, budaya, dan penerapannya dalam kehidupan sehari-hari. Semester 2 seringkali menjadi puncak materi yang menguji kemampuan siswa secara komprehensif.
Artikel ini disusun untuk membantu siswa kelas 11 dalam mempersiapkan diri menghadapi ujian Bahasa Sunda Semester 2. Kami akan menyajikan 45 soal pilihan ganda dan esai beserta jawabannya, yang mencakup berbagai aspek materi yang umum diajarkan di tingkat ini, mulai dari tatakrama basa, paribasa, babasan, sajak, carpon, dongeng, warta, biantara, hingga unsur-unsur kebudayaan Sunda. Soal-soal ini dirancang untuk menguji pemahaman konsep, kemampuan analisis, dan penguasaan kosakata Bahasa Sunda.
Mari kita selami materi dan soal latihan ini sebagai bekal berharga dalam perjalanan belajar Bahasa Sunda Anda.
Kategori Soal dan Pembahasan
Untuk memudahkan pemahaman, soal-soal ini akan dibagi menjadi beberapa kategori utama:
- Tatakrama Basa (Ragama Basa)
- Paribasa jeung Babasan
- Sastra Sunda (Sajak, Carpon, Dongeng)
- Warta jeung Biantara
- Tata Basa (Kalimah jeung Rarangkén)
- Kasenian jeung Adat Istiadat Sunda
- Paguneman (Dialog)
Bagian 1: Tatakrama Basa (Ragama Basa)
Tatakrama basa Sunda merujuk pada penggunaan ragam bahasa yang sesuai dengan konteks dan lawan bicara (Loma, Lemes).
Soal 1-7:
-
Soal: Kecap "datang" upami dirobih kana basa lemesna nyaéta…
Jawaban: sumping.
Penjelasan: "Sumping" digunakan untuk orang lain atau orang yang dihormati, sedangkan "datang" untuk diri sendiri atau sebaya. -
Soal: Naon bédana basa "loma" jeung basa "lemes"?
Jawaban: Basa loma digunakeun pikeun ka sasama atawa ka nu geus akrab pisan, sedengkeun basa lemes digunakeun pikeun ka nu saluhureun atawa ka nu dipihormat.
Penjelasan: Basa loma (kasar/akrab) dan basa lemes (halus/hormat) adalah dua tingkatan utama dalam tatakrama basa. -
Soal: Robah kalimah "Kuring geus dahar" kana basa lemesna!
Jawaban: Abdi parantos neda/tuang.
Penjelasan: "Kuring" jadi "abdi", "geus" jadi "parantos", "dahar" jadi "neda" (untuk diri sendiri) atau "tuang" (untuk orang lain yang dihormati). -
Soal: Kecap "indit" upami dianggo ka jalmi nu saluhureun urang, kedahna nganggo kecap naon?
Jawaban: angkat.
Penjelasan: "Angkat" adalah bentuk lemes dari "indit". -
Soal: "Bapa nuju maca koran." Kecap "maca" dina kalimah di luhur kaasup kana basa naon?
Jawaban: Basa lemes keur sorangan.
Penjelasan: Jika untuk orang lain yang dihormati, seharusnya "Bapa nuju maos koran". Namun, dalam konteks ini "maca" masih dianggap lebih halus daripada "macana" (loma). Untuk Bapa, sebaiknya "maos". Jadi, jawaban yang lebih tepat jika kita berbicara tentang "maca" dalam konteks Bapa adalah "Basa lemes keur sorangan" (karena "maca" digunakan untuk diri sendiri dalam konteks lemes), sementara untuk orang lain yang dihormati adalah "maos". -
Soal: Pilih kalimah nu ngagunakeun basa lemes anu bener:
a. Pun biang nuju neda di dapur.
b. Pun biang nuju tuang di dapur.
c. Pun biang nuju dahar di dapur.
Jawaban: b. Pun biang nuju tuang di dapur.
Penjelasan: "Neda" digunakan untuk diri sendiri, "tuang" untuk orang lain yang dihormati. "Pun biang" (ibu) adalah orang yang dihormati. -
Soal: Kumaha carana ngagunakeun basa Sunda anu luyu jeung tatakrama nalika nyarios ka guru?
Jawaban: Kudu ngagunakeun basa lemes, saperti ngagunakeun kecap-kecap sapertos "punten," "mangga," "hatur nuhun," sarta ngagunakeun undak-usuk basa anu bener.
Penjelasan: Penggunaan bahasa halus dan sopan sangat ditekankan saat berbicara dengan guru atau orang yang lebih tua.
Bagian 2: Paribasa jeung Babasan
Paribasa adalah ungkapan kiasan yang memiliki makna mendalam, sedangkan babasan adalah ungkapan yang lebih pendek dan seringkali menggambarkan sifat atau karakter seseorang.
Soal 8-15:
-
Soal: Naon hartina paribasa "Adat kakurung ku harti"?
Jawaban: Kalakuan atawa adat goreng nu geus hésé dirobahna sabab geus jadi kabiasaan.
Penjelasan: Menggambarkan kebiasaan buruk yang sudah mendarah daging. -
Soal: "Ti mimiti leutik nepi ka gede teu weléh hirup susah, teu boga pakaya." Paribasa nu cocog pikeun kaayaan ieu nyaéta…
Jawaban: Kebo mulih pakandangan. (Atau bisa juga "Cacing jadi naga" kalau dari susah jadi kaya. Tapi konteks soal lebih ke susah terus). Revisi: Konteksnya "susah terus", maka "Cikaracak ninggang batu laun-laun jadi legok" (berusaha terus walau susah) atau "Teu boga duit teu boga dulur" (sangat susah) lebih cocok. Jika mengacu pada "kembali ke asal/susah lagi", maka "Kebo mulih pakandangan" bisa. Namun, jika fokus pada "susah terus", maka lebih baik menggunakan paribasa lain. Mari kita gunakan yang lebih umum: "Kaciwit kulit kabawa daging." (ikut menanggung akibat). Revisi 2: Untuk "susah terus", tidak ada paribasa yang persis. Mari ganti soalnya agar lebih pas dengan paribasa umum.
Revisi Soal: "Jalma anu boga karep tapi teu boga kamampuh." Paribasa nu cocog pikeun kaayaan ieu nyaéta…
Jawaban: Numbuk di supa.
Penjelasan: "Numbuk di supa" artinya punya keinginan tapi tidak punya modal/kemampuan. -
Soal: Naon bédana "paribasa" jeung "babasan"?
Jawaban: Paribasa mangrupa ungkapan anu geus baku, mibanda harti injeuman (kiasan) tur biasana leuwih panjang ti babasan, sarta ngandung harti papatah atawa pangajaran. Sedengkeun babasan nyaéta ungkapan anu pondok, umumna ngagambarkeun sipat atawa kalakuan manusa.
Penjelasan: Paribasa lebih kompleks dan filosofis, babasan lebih deskriptif dan pendek. -
Soal: "Hade gogog hade tagog." Naon hartina paribasa ieu?
Jawaban: Alus omonganana jeung alus kalakuanana.
Penjelasan: Berkata baik dan bertindak baik. -
Soal: "Panjang leungeun" kaasup kana babasan atawa paribasa? Naon hartina?
Jawaban: Kaasup kana babasan. Hartina nyaéta jalma anu sok maling atawa curian.
Penjelasan: "Panjang leungeun" adalah idiom untuk pencuri. -
Soal: Jalma anu sok ngomongkeun batur ti tukang disebutna…
Jawaban: Jati kasilih ku junti. (Ini paribasa untuk yang baru mengalahkan yang lama). Revisi: "Ngadu-ngadu munding" (mengadu domba). Atau "biwir nyiru" (banyak omong/gossip). Lebih tepat "biwir nyiru".
Revisi Soal: "Jalma anu sok nyaritakeun kakurangan batur bari jeung teu sadar kana kakurangan sorangan." Babasan nu cocog nyaéta…
Jawaban: Gindi pikir belang bayah. (Atau "Biwir nyiru, panon supata" untuk yang suka gossip). "Gindi pikir belang bayah" lebih umum untuk sifat jelek.
Revisi 2: Untuk "ngomongkeun batur ti tukang", babasan yang cocok adalah "Biwir nyiru". -
Soal: Naon hartina babasan "Buntut kasiran"?
Jawaban: Jalma anu pedit pisan atawa koret.
Penjelasan: "Buntut kasiran" artinya pelit. -
Soal: "Asak jeujeuhan." Naon hartina babasan ieu?
Jawaban: Jalma anu boga tinimbangan anu jero saméméh ngalampahkeun hiji pagawéan.
Penjelasan: Artinya berhati-hati dan matang dalam berpikir sebelum bertindak.
Bagian 3: Sastra Sunda (Sajak, Carpon, Dongeng)
Sastra Sunda kaya akan ragam, mulai dari puisi (sajak), cerita pendek (carpon), hingga cerita rakyat (dongeng).
Soal 16-25:
-
Soal: Naon ciri-ciri utama "sajak" dina sastra Sunda?
Jawaban: Sajak biasana henteu kaiket ku aturan pupuh, jumlah padalisan (baris) jeung engang (suku kata) bébas, sarta ngutamakeun kaéndahan basa jeung éksprési panyajakna.
Penjelasan: Sajak lebih bebas dibandingkan pupuh. -
Soal: Sebutkeun unsur-unsur intrinsik anu aya dina "carpon"!
Jawaban: Téma, palaku (tokoh), galur (alur), latar (setting), puser sawangan (sudut pandang), amanat (pesan), jeung gaya basa.
Penjelasan: Unsur-unsur ini membentuk sebuah cerita yang utuh. -
Soal: Naon bédana "carpon" jeung "dongeng"?
Jawaban: Carpon nyaéta carita pondok nu sipatna réalistis, biasana kajadianana bisa dinalar jeung palakuna manusa biasa. Sedengkeun dongeng nyaéta carita rékaan atawa fiksi anu biasana pamohalan (mustahil), tokohna bisa sato, tutuwuhan, atawa mahluk mitos, sarta ngandung amanat moral.
Penjelasan: Perbedaan utama terletak pada realisme dan sifat fiksi/fantasi. -
Soal: Salah sahiji sajak Sunda anu kawentar karya Ajip Rosidi nyaéta…
Jawaban: "Jante Arkidam" atawa "Puisi Sunda". (Ajip Rosidi lebih dikenal sebagai kritikus dan sastrawan yang banyak menulis esai dan cerita. Untuk sajak Sunda, yang terkenal adalah karya-karya R.A.F, Wahyu Wibisana, Godi Suwarna, dll.) Revisi: Kita ganti pertanyaan ke sastrawan sajak yang lebih spesifik.
Revisi Soal: Saha pangarang sajak Sunda anu kawentar kalayan judul "Tanah Sunda"?
Jawaban: Wahyu Wibisana. -
Soal: Amanat naon anu biasana kapanggih dina dongeng "Si Kabayan"?
Jawaban: Amanatna nyaéta ngeunaan kapinteran (licik/cerdik) jeung kacindekan hirup nu kadang bisa dicokot tina hal-hal sederhana atawa kalakuan anu teu disangka-sangka.
Penjelasan: Si Kabayan seringkali digambarkan sebagai sosok cerdik yang menyelesaikan masalah dengan caranya sendiri. -
Soal: Dina hiji carpon, digambarkeun tokoh "Ujang" anu hirupna basajan tapi boga cita-cita luhur. Unsur intrinsik anu ngagambarkeun kaayaan Ujang disebutna…
Jawaban: Palaku (tokoh) jeung watek (karakter).
Penjelasan: Ujang adalah tokoh, dan sifatnya adalah watek. -
Soal: Dongeng anu nyaritakeun asal muasal hiji tempat disebutna dongeng…
Jawaban: Sasakala (legenda).
Penjelasan: Sasakala adalah jenis dongeng yang menjelaskan asal-usul. -
Soal: Naon fungsi umum tina "gaya basa" dina sajak?
Jawaban: Pikeun ngahudang rasa (emosi), méré éfék éndah, sarta nepikeun harti anu leuwih jero sacara implisit.
Penjelasan: Gaya bahasa memperindah dan memperkaya makna sajak. -
Soal: Judul carpon anu ditulis ku Darpan dina buku "Ngais Ngampih" nyaéta…
Jawaban: "Ngais Ngampih" éta téh judul bukuna, lain carponna. Darpan mah carponna judulna saperti "Jamparing". Revisi: Ganti pertanyaan ke karya Darpan yang lebih umum.
Revisi Soal: Saha pangarang carpon Sunda anu kawentar ku karyana "Sawidak Carita Pondok"?
Jawaban: Godi Suwarna. -
Soal: Lamun dina hiji carita aya kajadian anu teu asup akal, misalna sato bisa nyarita, kaasup kana jenis sastra naon?
Jawaban: Dongeng.
Penjelasan: Kemustahilan adalah ciri khas dongeng.
Bagian 4: Warta jeung Biantara
Warta (berita) dan biantara (pidato) adalah bentuk komunikasi lisan yang penting dalam kehidupan bermasyarakat.
Soal 26-30:
-
Soal: Sebutkeun unsur-unsur penting dina nulis "warta" (5W+1H)!
Jawaban: What (naon kajadianana), Who (saha palakuna), Where (di mana kajadianana), When (iraha kajadianana), Why (naha kajadianana), How (kumaha kajadianana).
Penjelasan: Unsur-unsur ini wajib ada dalam sebuah berita. -
Soal: Bagian bubuka (pembuka) dina "biantara" biasana ngawengku naon waé?
Jawaban: Salam bubuka, puji syukur ka Gusti Allah, sholawat ka Nabi Muhammad SAW, sarta panghormatan ka para hadirin.
Penjelasan: Struktur pembuka pidato yang lazim. -
Soal: Naon tujuan utama hiji "biantara"?
Jawaban: Pikeun nepikeun informasi, mangaruhan, ngajak, atawa ngahibur balaréa (hadirin).
Penjelasan: Tujuan pidato bisa bervariasi tergantung konteks. -
Soal: Ciri basa nu digunakeun dina "warta" nyaéta…
Jawaban: Basa anu lugas, jelas, padat, obyektif, jeung teu ngandung opini pangarang.
Penjelasan: Berita harus netral dan informatif. -
Soal: Dina biantara, bagian eusi (isi) kudu kumaha sangkan pesen bisa katarima ku hadirin?
Jawaban: Eusi biantara kudu puguh entep seureuhna (sistematis), ngagunakeun basa anu gampang kaharti, tur dibarengan ku argumén atawa conto anu relevan.
Penjelasan: Isi pidato harus terstruktur dan mudah dicerna.
Bagian 5: Tata Basa (Kalimah jeung Rarangkén)
Bagian ini fokus pada struktur kalimat dan penggunaan imbuhan (rarangkén) dalam Bahasa Sunda.
Soal 31-35:
-
Soal: Robah kalimah "Manéhna maca buku" kana kalimah pasif!
Jawaban: Buku dibaca ku manéhna.
Penjelasan: Perubahan dari kalimat aktif ke pasif. -
Soal: Naon harti rarangkén hareup "-pa" dina kecap "panulis"?
Jawaban: Nunjukkeun jalma anu ngalakukeun pagawéan nulis.
Penjelasan: Rarangkén "-pa" membentuk nomina pelaku. -
Soal: Jieun kalimah anu ngandung rarangkén tukang "-eun"!
Jawaban: Barudak rék ngarojayeun di walungan. (Rarangkén -eun menunjukkan tujuan/keinginan).
Penjelasan: Contoh lain: "kadahareun" (makanan), "pagawean" (pekerjaan). -
Soal: Naon bédana kalimah "basajan" jeung kalimah "jembar"?
Jawaban: Kalimah basajan nyaéta kalimah anu strukturna basajan (subjek-predikat), ngan ukur ngandung hiji gagasan. Sedengkeun kalimah jembar nyaéta kalimah anu leuwih kompleks, bisa ngandung leuwih ti hiji predikat atawa digabungkeun ku konjungsi.
Penjelasan: Kalimat sederhana versus kalimat kompleks. -
Soal: Kecap "disaur" diwangun ku rarangkén naon? Naon hartina?
Jawaban: Diwangun ku rarangkén hareup "di-". Hartina nyaéta "dipanggil" (pasif).
Penjelasan: Rarangkén "di-" menunjukkan makna pasif.
Bagian 6: Kasenian jeung Adat Istiadat Sunda
Mengenal kekayaan seni dan tradisi Sunda adalah bagian integral dari pembelajaran bahasa dan budaya.
Soal 36-40:
-
Soal: Sebutkeun tilu conto kasenian Sunda anu ngagunakeun gamelan!
Jawaban: Degung, Kacapi Suling, Gamelan Salendro, atawa Wayang Golek (musik pengiringna).
Penjelasan: Alat musik gamelan menjadi ciri khas beberapa kesenian Sunda. -
Soal: Upacara adat Sunda pikeun nolak bala atawa ngucapkeun rasa syukur sanggeus panén biasana disebut naon?
Jawaban: Seren Taun.
Penjelasan: Seren Taun adalah upacara adat syukuran panen. -
Soal: Naon fungsi utama "Wayang Golek" dina budaya Sunda?
Jawaban: Salaku sarana hiburan, media dakwah, sarta média pikeun nepikeun ajén-ajén moral jeung carita-carita karajaan Sunda atawa Hindu-Buddha.
Penjelasan: Wayang Golek adalah seni pertunjukan multidimensi. -
Soal: Alat musik Sunda anu dipetik sarta biasana dipaénkeun pikeun ngiringan lagu-lagu tembang Sunda nyaéta…
Jawaban: Kacapi.
Penjelasan: Kacapi adalah alat musik petik khas Sunda. -
Soal: "Upacara siraman" dina adat perkawinan Sunda miboga harti naon?
Jawaban: Hartina pikeun meresihan diri calon panganten boh lahir atawa batin, sangkan suci saméméh ngalaksanakeun akad nikah.
Penjelasan: Siraman adalah ritual pembersihan.
Bagian 7: Paguneman (Dialog)
Kemampuan berdialog dengan tata krama yang baik adalah aplikasi langsung dari tatakrama basa.
Soal 41-45:
-
Soal: Lengkepan paguneman di handap ieu:
A: "Punten, Bapa. Dupi (kamana) Bapa Badri?"
B: "Oh, Bapa Badri mah nuju (damel) di kantor."
Jawaban:
A: "Punten, Bapa. Dupi ka mana Bapa Badri?"
B: "Oh, Bapa Badri mah nuju ngadamel di kantor."
Penjelasan: Penggunaan kata yang tepat sesuai konteks dan tingkat kesopanan. "Damél" adalah kata kerja, "ngadamel" adalah kata kerja aktif. Untuk "damel" sebagai kata benda (pekerjaan), bisa "nuju damel". Namun, untuk "sedang bekerja", "nuju ngadamel" lebih tepat. -
Soal: Kumaha carana nanya ka guru ngeunaan tugas anu can kaharti kalayan basa Sunda nu sopan?
Jawaban: "Punten, Bapa/Ibu Guru. Sim kuring kirang ngartos kana pancén nu tadi, dupi tiasa dipedar deui?"
Penjelasan: Menggunakan "punten", "sim kuring" (saya), "kirang ngartos" (kurang mengerti), dan "dipedar deui" (dijelaskan lagi). -
Soal: Upami urang rék ménta idin ka sepuh bade ameng ka bumi rerencangan, kumaha basa nu merenah?
Jawaban: "Punten, Ma/Pa. Abdi badé ameng heula ka bumi réréncangan, ké wangsulna teu lami teuing."
Penjelasan: Menggunakan "punten", "badé ameng" (akan bermain), "bumi réréncangan" (rumah teman), "wangsulna teu lami teuing" (pulangnya tidak terlalu lama). -
Soal: Naon anu kudu diperhatikeun nalika urang ngalakukeun "paguneman" jeung jalma anu leuwih kolot?
Jawaban: Kudu ngagunakeun basa lemes, nada sora anu sopan, panon neuteup ka lawan bicara (tapi teu melong teuing), sarta ngajaga éthika paguneman.
Penjelasan: Pentingnya kesopanan dalam bahasa dan non-verbal. -
Soal: Lengkepan paguneman di handap ieu:
A: "Hatur nuhun, (kanggo) bantosanana."
B: "Sawangsulna, (ulah) asa-asa upami peryogi deui."
Jawaban:
A: "Hatur nuhun, kana bantosanana."
B: "Sawangsulna, ulah asa-asa upami peryogi deui."
Penjelasan: "Kana" sebagai preposisi yang tepat, dan "ulah" untuk larangan halus.
Tips Sukses Belajar Bahasa Sunda
- Pahami Konsep, Bukan Sekadar Menghafal: Terutama untuk tatakrama basa, pahami kapan dan mengapa menggunakan ragam tertentu. Untuk paribasa dan babasan, pahami maknanya, bukan hanya bentuknya.
- Praktikkan dalam Keseharian: Cobalah berbicara Bahasa Sunda dengan teman, keluarga, atau guru. Praktik adalah kunci untuk menguasai bahasa.
- Perbanyak Membaca dan Mendengarkan: Baca carpon, sajak, atau warta berbahasa Sunda. Dengarkan lagu-lagu Sunda atau percakapan sehari-hari. Ini akan memperkaya kosakata dan pemahaman Anda tentang struktur kalimat.
- Manfaatkan Kamus Bahasa Sunda: Jangan ragu untuk mencari arti kata yang tidak diketahui.
- Diskusi Kelompok: Belajar bersama teman bisa membantu memecahkan kesulitan dan saling berbagi pengetahuan.
- Fokus pada Unsur Budaya: Banyak soal Bahasa Sunda yang terintegrasi dengan budaya. Pahami konteks budaya di balik setiap materi.
Kesimpulan
Mempelajari Bahasa Sunda adalah sebuah perjalanan yang memperkaya, tidak hanya menambah pengetahuan linguistik tetapi juga membuka wawasan tentang kekayaan budaya lokal. 45 soal dan jawaban yang telah disajikan di atas diharapkan dapat menjadi panduan yang komprehensif bagi Anda dalam menghadapi ujian Bahasa Sunda Kelas 11 Semester 2.
Ingatlah bahwa kunci keberhasilan adalah konsistensi dalam belajar dan keberanian untuk mempraktikkan apa yang telah dipelajari. Dengan semangat dan dedikasi, Anda pasti akan meraih hasil yang memuaskan. Wilujeng diajar, mugia sing lulus tur élmu nu dicangking sing manfaat!
Tinggalkan Balasan